Saturday, November 14, 2009

INFO:mencari punca penyakit dalam merancang pencegahan


DIABETES merupakan antara perkataan yang semakin kerap dipaparkan di dada akhbar, majalah mahupun media elektronik lain. Mengapa? Memandangkan bilangan penghidap diabetes dunia, dan juga Malaysia, telah meningkat dengan mendadak sejak dekad terdahulu, jawapannya tentu amat jelas.

Kebanyakan daripada kita juga telah atau semakin memahami apa itu diabetes, cara kawalan, pilihan rawatan dan juga komplikasi diabetes terhadap kesihatan dan kehidupan seharian. Menjadi negara yang dikenali sebagai syurga makanan, kesan diabetes pasti amat terasa di kalangan pesakit tempatan yang sekadar 'mengambil bau' sahaja.

Namun, selepas bertahun-tahun kajian, masih banyak yang kurang jelas mengenai asal usul penyakit ini, terutamanya punca ia berlaku. Mungkin sudah tiba masanya tumpuan terhadap rawatan dan penawar diabetes dikongsi bersama usaha memahami bagaimana ia bermula.

Sejarah

Sejarah sering kali dijadikan petunjuk untuk kita merancang masa hadapan supaya kesilapan sama tidak diulang dan kejayaan silam dikembangkan. Sejarah diabetes menunjukkan ia telah lama wujud, mungkin seawal bermulanya tamadun-tamadun besar manusia. 

Walaupun kaedah rawatan agak terhad ketika itu, diabetes jelas dicatatkan terutamanya cara untuk mengesan pesakit melalui air kencing yang penuh dengan gula. Ibnu Sina sendiri mencatat dan berjaya membezakan ciri antara diabetes Jenis 1 dan Jenis 2 dengan jelas.

Penyakit ini juga sering dikaitkan dengan golongan yang hidup mewah, terutamanya yang obes dan tidak banyak bergerak, sejak beribu-ribu tahun lamanya. Namun, seperti juga penyakit-penyakit lain, penemuan dan perkembangan terbesar mengenai diabetes ditemui sepanjang abad ke-20. Namun, abad ke-20 juga dikatakan abad kemuncak diabetes dengan catatan pesakit baru tertinggi, walaupun di kalangan penduduk kelas pertengahan mahupun penduduk miskin.

Di sini, persoalan baru yang timbul! 

Adakah penyakit yang disangka berpunca daripada genetik, gaya hidup dan pemakanan semata-mata ini mempunyai faktor risiko atau punca lain?

Mungkin dengan memahami dan merungkai punca diabetes berlaku bukan sahaja dapat mencegahnya daripada berlaku, malahan memulihkan kembali mereka yang menjadi statistik terbaru.

Teori

Sekitar pertengahan 1990-an, muncul satu teori dan penemuan baru mengenai punca penyakit kronik, tetapi ditolak kebanyakan saintis. Dengan ilmu semasa ketika itu, sesuatu yang menunjuk ke arah penjelasan terlalu mudah pastinya amat tidak logik dan 'tidak saintifik'.

Mungkinkah diabetes berpunca daripada sesuatu yang remeh, berpunca daripada masalah inflimasi (bengkak) berpanjangan? 

Lebih menarik lagi, inflimasi berpanjangan mungkin menjadi punca dasar untuk banyak penyakit kronik lain selain diabetes, termasuk penyakit jantung, kanser, artritis, Parkinson, Multiple Sklerosis (MS), Alzheimer, alahan (alergi) dan juga asma (lelah).

Membezakan antara sejarah kesihatan di Timur dan Barat, jelas dilihat penyakit kardiovaskular dan juga kanser menjadi punca kematian utama di Amerika Syarikat (AS) dan juga Jepun sepanjang abad ke-20. Walaupun pengindustrian dunia menyebabkan kes penyakit berjangkit seperti tuberkulosis (tibi) dan pneumonia jatuh mendadak, bilangan kes penyakit kronik pula meningkat dengan mendadak.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan - "Lima penyakit (atau pembunuh) utama di Malaysia adalah penyakit jantung, masalah mental, strok, kemalangan jalan raya dan kanser. Penyakit kronik seperti jantung, diabetes dan kanser pula menjadi punca utama kemasukan dan kematian di hospital kerajaan... Tinjauan Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan (NHMS) turut menunjukkan peningkatan kes diabetes dan tekanan darah tinggi." (www.wpro.who.int/countries/2007/maa/health_situation.htm)

Dalam dunia serba moden, dengan tahap pengindustrian global untuk aspek kesihatan sejagat, mengapa penyakit kronik semakin banyak berlaku, termasuklah di kalangan individu yang tidak mempunyai risiko tinggi? 

"Ubat untuk penyakit seperti asma semakin bagus tetapi bilangan kes dan kematian akibat asma terus meningkat. Mengapa?

"Puncanya, rangsangan berlebihan ke atas sistem imuniti badan - menyebabkan inflamasi berterusan (berpanjangan), seterusnya meningkatkan bilangan penghidap penyakit kronik," dakwa Dr. Duke Johnson, Pakar Pencegahan Penyakit dan Pengarah Perubatan, Pusat Kesihatan Optimum Institut Kesihatan Nutrilite.

Menurut beliau, pengindustrian global, terutamanya industri pemakanan, dikaitkan dengan peningkatan penyakit kronik di seluruh dunia.

"Pendedahan terhadap bermacam toksin dan bahan kimia (terutamanya dalam makanan) telah menjejaskan keseimbangan dalam badan.

"Ini jelas berlaku terhadap sistem imuniti yang sentiasa 'aktif' mencari musuh tetapi tidak pasti siapakah musuh itu (bahan kimia)!"

Inflamasi

Menurut Dr. Johnson, inflamasi paling mudah difahami sebagai situasi bengkak, seperti luka yang dijangkiti kuman, dengan gejala merah, panas, sakit dan membengkak. Tindak balas inflimasi secara semula jadi berlaku untuk melindungi badan daripada rangsangan berbahaya seperti jangkitan kuman, kecederaan dan juga keradangan tisu, di samping memulakan proses pemulihan.

Tanpa proses inflimasi, kecederaan dan jangkitan tidak akan pulih dan akan menjadi semakin teruk. Bagaimanapun, inflimasi berpanjangan (kronik) juga boleh membawa kepada bermacam jenis penyakit kronik. Inflimasi berpanjangan akan menyebabkan kemusnahan tisu berlaku serentak dengan proses pemulihan.

Selain kuman dan kecederaan, inflimasi juga boleh berlaku akibat rangsangan lain seperti pendedahan bahan kimia, cuaca ekstrem, radiasi berion dan toksin. Jika gagal dikawal atau menerima rangsangan berterusan, proses inflimasi berpanjangan akan menyebabkan kerosakan dan kemusnahan tisu persekitaran.

Selain konsep inflimasi berpanjangan, proses inflimasi sistemik yang melibatkan sebahagian besar tisu dan organ badan akan memberi kesan buruk ke atas badan.

"Inflimasi seluruh badan (sistemik), secara berpanjangan menjadi asas punca penyakit kronik, termasuklah diabetes.

"Inflimasi berpanjangan juga meningkatkan pengeluaran C-reactive protein (CRP) - protein yang dikeluarkan selepas inflimasi berlaku untuk memulakan proses memusnahkan tisu yang rosak," jelas Dr. Johnson.

CRP dihasilkan oleh hati apabila berlakunya inflimasi yang juga menandakan kecederaan, jangkitan ataupun penyakit. Oleh itu, CRP juga menjadi penanda aras terhadap proses inflimasi dalam badan, perkembangan penyakit dan juga keberkesanan rawatan.

Kajian terkini menunjukkan terdapat kaitan bacaan CRP yang tinggi dengan peningkatan risiko diabetes, tekanan darah tinggi dan juga penyakit kardiovaskular.

"Kehadiran CRP menandakan inflimasi berlaku akibat rangsangan tertentu, rangsangan berlebihan yang menyebabkan sistem imuniti sentiasa aktif.

"Badan yang dalam keadaan siap sedia ini cuba mengesan dan membunuh 'musuh' tersebut tetapi tidak dapat mengenal pasti siapa musuh itu," ujar Dr. Johnson.

Akhirnya, inflimasi yang sepatutnya melindungi badan dari bahaya membawa mudarat dan menyebabkan kerosakan serta kemusnahan kepada tisu berhampiran. Kerosakan sel Beta di Islets of Langerhans di dalam pankreas mungkin menjejaskan mutu dan kuantiti insulin yang dihasilkan, seterusnya membawa kepada diabetes. Proses serupa juga boleh dikaitkan dengan banyak kerosakan tisu lain yang membawa kepada penyakit kronik seperti masalah jantung, alahan, asma, artritis dan sebagainya.

Kesihatan optimum

Dr. Duke Johnson juga telah menulis buku bertajuk 'the Optimal Health Revolution' yang menceritakan secara mendalam teori dan kajian mengenai inflimasi berpanjangan sebagai punca dasar penyakit pembunuh utama dunia.

Selain menjelaskan kaitan inflimasi dan kemusnahan sel dan tisu badan, buku ini turut menumpukan kepada pencarian puncanya. Perubahan pengindustrian global turut meningkatkan pendedahan kepada bahan kimia, bahan makanan sintetik, pencemaran dan makanan diproses dikatakan sebagai punca berlakunya inflimasi berpanjangan.

Beliau turut menegaskan masalah inflimasi dapat dikawal, melalui perubahan gaya hidup dan nutrisi makanan.


"Nutrigenomik - sains interaksi gen DNA dengan nutrisi dari makanan - mungkin dapat membantu dalam proses mengawal inflimasi berpanjangan.

"Menjaga nutrisi bermakna kita mengetahui dan mengenali apa yang kita makan kerana setiap satu darinya akan memberi kesan kepada genetik dan proses dalaman badan," jelasnya.

Dr. Johnson memaklumkan nutrigenomik menunjukkan bagaimana sesuatu nutrien memberi kesan kepada DNA manusia, mengaktifkan atau mematikan gen tertentu. Sebagai contoh, beliau memaklumkan mengenai kesan vitamin D yang bukan sahaja mengurangkan risiko beberapa jenis kanser, malahan mematikan gen untuk penyakit Multiple Sklerosis (MS).

"Banyak minyak masak yang murah turut menyebabkan inflimasi. Makanan yang diproses pula lebih cenderung menggunakan bahan asas yang paling murah, bukannya yang terbaik.

"Oleh itu, kenali apa yang masuk ke dalam mulut dan perut kita, kerana kesannya lebih mendalam, sehingga ke tahap genetik sel badan," katanya.

Dari segi penjagaan berat badan, Dr. Johnson menegaskan sasaran utama bukannya saiz atau berat badan seperti seorang model.

Menurutnya, cukup sekadar mencapai berat badan ideal mengikut individu, di bawah paras berisiko membawa penyakit.

"Selain menjaga pemakanan, rehat yang cukup, senaman (asalkan bergerak), aktiviti keagamaan juga membantu kita menjaga kesihatan diri.

"Dapatkan bantuan untuk kemurungan kerana ia menjejaskan jantung. Amalkan juga pengambilan bijirin penuh kerana ia mengurangkan rintangan insulin," ujarnya.

Beliau turut memberi contoh seorang pesakit dikenali sebagai 'Larry' yang berjaya mengubah risiko penyakit hanya dalam tempoh 3 bulan (90 hari).

"Dari berat badan 129 kilogram (kg) kepada 110 kg, Larry juga berjaya menurunkan tekanan darah dari 158/100 kepada 126/76.

"Kandungan lemak badannya juga berjaya diturunkan sehingga separuh, sehinggakan Larry langsung tiada rintangan insulin selepas 3 bulan berbanding hampir menghidap diabetes sebelum itu," katanya.

Menurut Dr. Johnson, sasaran kesihatan optimum seperti yang dicapai oleh Larry memberi fokus kepada mengurangkan inflimasi kronik.

"Perlu diingat, asas utama untuk kesihatan optimum adalah mengurangkan inflimasi yang dikaitkan dengan penyakit-penyakit kronik," tegasnya.

No comments:

Post a Comment